pondělí 24. listopadu 2008

Oranžový přírůstek

S kuchyní to mám podobně jako se šatníkem. Často mě přepadne záchvat obojí přeorganizovávat, vylepšovat a vybavovat novými kousky. Kuchyň ovšem doplácí na mou permanentní neschopnost dotáhnout některé věci do konce (už dva a čtvrt roku si říkám, že konečně vymaluju a nainstaluji stropní svítidlo, ale skutek utek). Co se vybavování novými kousky týče, tak jsem na tom (snad) trošku lépe.

Zjistila jsem, že se mám v tomhle podzimně-zimním počasí tendenci obklopovat se věcmi teplých barev (namátkou vrcholící obsese dýněmi hokkaidó, oranžové květiny atp.). Možná i proto jsem si tento týden udělala radost něčím, co mi v kuchyni doposavad chybělo: čtveřicí oranžových ramekinů Le Creuset, po kterých už jsem dlouho pošilhávala v obchodě La Vecchia Bottega.




Ramekin je šikovná ohnivzdorná mistička povětšinou z kameniny, určená především k zapékání, pečení a následnému servírování rozličných pokrmů. Ve francouzštině slovo ramequin označuje druh sýra (z kravského mléka), ze kterého připravuje se z něj stejnojmenný pokrm (taková ramequinová fondue).

Poté, co ještě zabalené ramekiny přežily zásah kocoura, který se je snažil shodit ze stolu (naštěstí pád ztlumila židle), čekal je křest ohněm v podobě přípravy velmi pozdní nedělní snídaně. Základ mého domácího víkendového brunche tvoří obvykle vajíčka na různé způsoby, tak mám do zásoby jeden nový - vajíčko v ramekinu. Záležitost je to velmi jednoduchá - ramekin vystelete pochutinami dle libosti (slanina, šunka, sýr..), přidáte tam vajíčko, osolíte, opepříte a šup s tím do trouby. Necháte chvíli zapéct a následně můžete podávat buď přímo v ramekinu nebo vyklepnuté na talíř (jde to vcelku bez potíží).




Další věc, která milé ramekiny určitě čeká, je soufflé. Soudě dle fotografie z Jižního Svahu od J.Č., uveřejněné v Galerii vítězů Cuketkovy výzvy, by jim to mělo jít pekelně dobře (alibisticky spoléhám na to, že to v nich půjde úplně samo, což asi nepůjde...nu což, když tak to svedu na troubu:-) O úspěch či nezdar se samozřejmě podělím.

Jakými věcmi do kuchyně si děláte radost vy? Jste s tou svou spokojení nebo byste brali zgruntu novou?

21 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Nová kuchyň už na mně čeká, nicméně není jisté jestli si v ní někdy něco uvařím :( Jiní za nás rozhodnou tenhle víkend. A do té stávající neustále něco dokupuju. Tuhle formičky na tatinky, onehdá to byly kroužky na ubrousky... Pořád něco :) Ramekiny mám jen docela obyčejný, zvenku modrý, ale sloužej parádně.

Jan Čeřovský řekl(a)...

Úplně samo to v nich bohužel nepůjde :) Kupříkladu Crème brûlée putovalo z ramekinů rovnou do odpadu :o))) Ale už jsme v tom zapékali kupu jiných věcí. Postupně dostáváme od příbuzných celou tuhle oranžovou řadu, pracuje se s tím skvěle.

Cutie řekl(a)...

Schnytlik: Tak přeji, ať to s novou kuchyní vyjde!
Belcarnen: Je mi to jasný, že to v nich samo nepůjde ;-) Jinak ta oranžová řada se mi taky moc líbí.

Anonymní řekl(a)...

Zrovna jsme ve zvětšovacím procesu. O co se mi zmenší dolní koupelna, o to budu mít větší kuchyň.
Taky jsem ulítlá na kdejakou formičku, udělátko, litiňáček a podobné blbinky do kuchyně.
Ramekiny mam hnědé a bílé, ale pokukuju i po dalších barvičkách; bohužel manža mne krotí.Nebo bohudík?
Nejčatěji v nich dělám dobroty typu: http://olivovakucharka.webgarden.cz/recepty/cokoladova-pena-mousse-au-2.html , ale i podobné zapékačky jako tvá vajčka se slaninou.
Na creme brulee mam jine, jsou vhodnější: http://olivovakucharka.webgarden.cz/sladkosti/cr-me-br-lee-krem-bryle.html .
V říjnu se mi podařil supr úlovek ve Francii; nedávno jsem formičky vyzkoušela a doufám, že brzy dám výsledek na naše stránky ;-)

Cutie řekl(a)...

Bali: Díky za odkazy, vypadá to velice chutně ;-)Odkud je ten "autogenek" :-)?

Anonymní řekl(a)...

Pistolka je z Německa, myslim, že z Lidlu, už přesně nevim. Ale viděla jsem ji i v Tchibu.

Unknown řekl(a)...

Ramekiny nemám,ale viem presne aké chcem: http://ecx.images-amazon.com/images/I/31Z1JBNSCQL._SL500_AA280_.jpg. Ešte som nikde také nevidela, takže na mňa ešte niekde čakajú :-) Najviac ma baví nakupovanie v bazároch, nájdem tam krásne staré veci ako po babičke. Kuchyňu síce mám, ale nie je podľa mojich predstáv. Snívam o novej a hlavne vlastnej dosť často, snáď sa čoskoro pošťastí... Už sa teším na všetko to zariaďovanie a hlavne na obrovský drevený jedálenský stôl, ktorý mi veľmi chýba!

Anonymní řekl(a)...

Juj, vypadá to dobře. My si děláme radost sklem - přijde mi nejčistší a na zapékání super.

Anonymní řekl(a)...

Ramekiny vypadají moc hezky a prakticky, budu o nich uvažovat. Jinak většinou zabíjím dvě mouchy jednou ranou a dělám si radost při cestách - mám pak praktickou věc a zároveň si vždycky vzpomenu na to místo. Poslední úlovek je maďarská chňapka a zatím asi nejmilejší palačinkový talíř z Bretagne (ve tvaru čtvrtkola, takže nadvakrát přeložené palačinky).

Cutie řekl(a)...

Bali: Díky za tip s pistolkou!
Viki: Ty ramekiny, co máš vyhlédnuté, jsou taky moc pěkné :-)! Bazary jsou na objevování starých pokladů určitě moc fajn, máš v Praze nějaký oblíbený?
Vinograf: Sklo je na zapékání fajn, máš dobré zkušenosti s nějakou konkrétné značkou?
Martina: Ten palačinkový talíř mě pobavil :-) Já si chtěla zas přivézt z Barcelony pánev na paellu, ale nějak jsem to pak zazdila.

Anonymní řekl(a)...

Škoda té paellové pánve, ale je pravda, že třeba letadlem má člověk trochu omezené možnosti.
Já mám z Provence malý kastrůlek, který jsme si na dovolené koupili, abychom si měli v čem ohřát kachní confit. Pokaždé, když v něm teď doma něco dělám, tak ke mě (samozřejmě symbolicky) dolehne vůně kachénky a Provence ;-)

Anonymní řekl(a)...

Pistolku jsem dnes viděla v Německu v Tchibo (http://www.tchibo.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/de/-/EUR/TdTchDisplayProductInformation-Start?ProductSKU=0014758&soldout=true)
Asi za týden ji bude mít německý Lidl.
Chce to možná ohlídat i české stránky,možná tu taky bude v nabídce ;-)

Anonymní řekl(a)...

Myslím, že v českém Tchibu byla tak před 3 týdny. Což znamená, že někde by ji ještě mohli mít.

Cutie řekl(a)...

Bali, Martina: Díky za info k pistolce. Na Tchibo webu bohužel píšou, že je to už vyprodané, zkusím ještě kouknout přímo v obchodech. Anebo si něco takového nechám dovézt návštěvou z Francie :)

Anonymní řekl(a)...

Kolem cukrářského autogenku už nějakou dobu mlsně obcházím při každé návštěvě v Makru.
Kytka

Cutie řekl(a)...

Kytka: Dobrý tip, na kolik to tam přijde?

Anonymní řekl(a)...

Myslím, že něco málo řes 600 s DPH a kolem stovky náhradní bomby s plynem.
Kytka

Anonymní řekl(a)...

Kdybych tě měla v mobilu, tak jsem ti ji v Tchibu mohla koupit, taky měli poslední.
Ve Francii jsem neviděla žádnou s takto příznivou cenou.

Cutie řekl(a)...

Kytka: Díky:)!
Bali: Škoda, ale co se dá dělat :)Zkusím se podívat ještě v Polsku :)

Anonymní řekl(a)...

Na amazon.co.uk jsem nějaký viděl za směšnou cenu, ale bohužel nezasílaj mimo UK.
A teď jsem narazil ještě na něco k autogenkovému tématu http://www.youtube.com/watch?v=tK6_vlAbyI4 (-:

Anonymní řekl(a)...

Tak jsem dneska dostal k narozeninám http://www.conejlevneji.cz/hobbynaradi/horak-s-regulaci-plamene-yz825.html
A hned ho vyzkoušel na třtinovým cukrem posypaných banánech (dostal jsem i Ramsayovu knížku Rychlá jídla (-: ) Vypadá to jako slušné a dostupné řešení.
Kytka